söndag 8 november 2009

Om tillsatsers vara eller icke vara

Ibland så kan tongångarna från tillsatsförespråkarna bli ganska hårda då de menar att tillsatser faktiskt är något bra. Kanske finns det motståndare mot tillsatser som verkligen ser alla dessa som något dåligt, men jag tror att de är i minoritet faktiskt.

Även om jag själv undviker tillsatser och i min blogg skriver om varor som är rena så är det de onödiga och ofta hälsovådliga sådana som jag vill undvika. Även salt och socker är ju tillsatser, men det är ju inte det som vi som vill ha ren mat är ute efter utan sådant som helt enkelt inte skulle behövas om maten inte hade onormalt lång hållbarhet, var sönderprocessad så de naturliga smakerna hade försvunnit, var tvungen att ha förtjockningsmedel i sig för att vi i vår fetthysteri inte vågar äta mat som har lite extra fett och så vidare.

Men tillhör man dem som lever på att lura i oss diverse konstigheter och kanske till och med jobbar i laboratorier för att få fram nya konstgjorda smaker, ja, då får man väl ha viss förståelse för att man försvarar eländet. Det gör dock inte saken bättre, för jag tror fortfarande att många allergier och liknande kommer från det som vi äter. Jag påstår inte att jag är helt säker på detta, men med den kunskap som jag hittills har så är det min övertygelse.

Jag tror även att det påverkar vårt allmänna välbefinnande eftersom vissa ämnen kan göra oss sjuka, för så mycket vet man, men jag är även misstänksam mot cocktaileffekten och den har jag inte fått fram så mycket information om ännu och här skulle man utan tvekan behöva ta reda på mer och jag tror att det kommer inom en snar framtid eftersom vårt medvetande är så pass stort och debatten så intensiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar