fredag 6 november 2009

Mintchokladen och frågor kring den

Mitt brev till tillverkaren av chokladen:

Hej, jag har köpt er mintchoklad och jag vill börja med att säga att det inte var något fel på smaken, men jag har några frågor om innehållet.

Innehållsförteckning:
socker
kakaomassa
kakaosmör
smörfett
emulgeringsmedel: sojalecitin
naturligt smakämne
pepparmintsolja
aromämne
vanilj

Vad är smörfett? För mig är smör smör.
Vilken typ av lecitin är det i chokladen och hur utvinns det?
Vad är det naturliga smakämnet?
Vad är aromämne för något och vad innehåller det? Varför tillsätts arom- och smakämnen? Choklad, mint och vanilj borde ju räcka som det är. Jag har köpt annan choklad hos er utan så många tillsatser och den har smakat lika bra.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar