torsdag 26 november 2009

Svar om hästkött, smörgåspålägg

Jag fick idag ett utförligt svar kring det jag undrade när det gällde hästpålägget. Jag har naturligtvis tackat för svaret och samtidigt passade jag på att ställa några följdfrågor om stabiliseringsmedlet och jag återkommer därför igen om hästköttet, men så här ser alltså det första svaret ut, som för övrigt kom väldigt snabbt måste jag säga:

Hej Katharina!

Tillsatsfrågan är ganska het just nu, så jag förstår att många funderar över nödvändigheten av alla tillsatser.

Salt med nitrit används ju för att garantera att ingen drabbas av botulism. C-vitamin används för att stabilisera färgen så produkterna ej blir gråa vid värmebehandligen.

Stabiliseringsmedel (i de flesta fall en kombination av fosfater) används för att produkten ej ska bli uttorkad under värmebehandlingen. Fosfaterna har dåligt rykte och kan användas för att binda extra mycket vätska i produkter, men använt i små doser hjälper de i stället till att säkerställa en saftig produkt.

Hästar från sydamerika? Ja Sverige föder ju inte upp hästar för slakt, utan det lilla svenska hästkött som finns kommer från rid- och travhästar.

De sydamerikanska hästarna lever enligt min uppfattning ett långt bättre liv än svensk tamboskap.

Deras liv kan närmast liknas vid renarnas. De är vildhästar som samlas in o slaktas i hägn, som vid renslakt.

M.v.h.

Göran Melker Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar