lördag 21 november 2009

Ett annat kycklingsvar

Jag skrev ju att jag hade mejlat till en producent för 1½ månad sedan utan att få svar. Jag påminde om mina frågor och omgående svarade de och jag fick ett utförligt svar som ni kan läsa här. Jag hade ställt frågor om tillsatser, uppfödning och slakt och fick svar på det mesta tycker jag. Sedan kan man ju fortsätta fundera över vissa av tillsatserna.

Hej Katharina,

Ledsen att vi inte svarat tidigare.

Här kommer i alla fall ett delsvar.

Nästan all kycklingfilé är idag lite sprutad med vatten. Kycklingfilén är som mörast (utan att bli gummiaktig) vid sprutning om 9 – 12 %, 15 % är också ganska ok. Svenska kycklingproducenter kallar detta "mörad" Köper man däremot 20 – 35 % sprutade filéer blir man dock ganska missnöjd.

Anledningen till ett par av tillsatserna är ju för att vattnet skall "stanna kvar" i kycklingen
samt även förhöja smaken något.

Ang. kycklingens levnadsvillkor behöver du inte vara orolig. De lever "fritt" i stallar, med fri tillgång till mat & vatten, precis som i Sverige, Samt ett maximum om 36 kg kyckling/m2 samma som i sverige. Alltså inga burar osv. om det var det du tänkte på?

Slakten går till på i stort sett samma vis i hela världen, kycklingarna "bedövas", sedan skär man av strupen och låter hjärtat pumpa ut blodet. Kycklingarna dör på någon sekund.

Detta låter hemskt, men är den gängse slaktmetoden i större delen av världen och är väldigt human och smärtfri för fågeln.

Hoppas detta har besvarat dina frågor.

Mvh

/Gunnar Holmström


Innehållet i den kycklingfilé som jag mejlade om var följande:

kycklingfilé 85 %
vatten
salt
protein (kyckling)
smakförstärkare E 640, E 621
antioxidationsmedel E 331
glukossirap
konserveringsmedel E 262

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar