torsdag 12 november 2009

Svar om kycklingen

Den producent som jag nyligen mejlade angående kycklingfilé var verkligen snabb på att svara och som ni ser så kommer jag att få mer information då jag nu har mejlat numren som de behövde.

Hej Katharina!

Tack för ditt mail. I stort sett all kycklingfilé marineras med vatten för att få ett mörare och mindre torrt kött, då kycklingbröst i sig är mycket torrt. Procenthalten varierar mellan olika märken och måste alltid deklareras.

Slakt av kyckling, nästan oavsett märke, går till så att man bedövar dom i ett elektriskt vattenbad, därefter skär man av halsen av dom.

Dina övriga frågor om konserveringmedel, levnadsförhållanden och vilket foder dom får, kan jag i dagsläget inte besvara eftersom vi har två olika leverantörer av kycklingfilé. För mer info, vänligen återkom med eankodssiffror och vikt på förpackning, så återkommer jag med besked, så snart jag kan.

Med vänlig hälsning

Marie Engberg
Konsumentkontakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar