torsdag 2 juni 2011

Större text

Kanske har du hört om de senaste diskussionerna kring större text på livsmedelsförpackningarna så att vi lättare kan läsa vad som finns i det vi äter och dricker. Nu har ett par stora föreningar ställt krav på branschen och det här har jag kopierat från konsumentföreningenstockholm.se: ”Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm kräver förpackningar med större storlek på bokstäverna, tydliga kontrastfärger och typsnitt, att inte använda blänkande material och inte för långa textrader. Rapporten med resultaten skickas till livsmedelsindustrin och handeln men även till Livsmedelsverket som tillsammans med de kommunala tillsynsmyndigheterna måste vidta åtgärder”.

Det är verkligen inte en dag för tidigt att dessa krav ställs och nu när man läser om det så känns det så självklart och man undrar: Varför har inte det här skett tidigare? Varför har inte någon ställt de här självklara kraven? Men nu sker det alltså och jag hoppas verkligen på ett snabbt resultat.

Jag försöker komma på ifall texten är mindre och otydligare ju sämre innehållet är, men jag kan inte påminna mig om att bra innehåll syns bättre än dåligt. Det är klart att det till viss del kan handla om begränsat utrymme på förpackningen, men i de flesta fall så borde det gå att lösa den biten. Ett problem är dock ifall det ska översättas till allt för många språk och ju fler ju bättre så klart. Men kanske går det att begränsa beroende på vilken marknad man säljer på. Hur som helst, större och tydligare text är ett måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar