fredag 10 juni 2011

Färskost med grekisk vitlök

Visst låter det gott? Och gott var det. Tog ett kex med den här osten för bara en stund sedan. Jag hade inte smakat den här färskosten tidigare och det var makens val. Han köpte den här och en annan sort när han var och handlade inför helgen igår. Jag är egentligen väldigt svag för chips, men tänkte att en helg kan man väl vara nyttig och bad honom köpa med lite ost istället.

Eftersom jag inte tidigare har ätit eller har köpt den här osten så har jag ingen aning om vad den innehåller, men det ska jag ta reda på nu och så här ser det ut:

grädde
kryddblandning (lök, vitlök, jästextrakt, paprika, persilja, purjolöksextrakt, arom)
skummjölkspulver
syrakultur
salt 1,3 %
gelatin
stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl)

Ja den här osten kommer ju inte in i min kyl igen, det är ett som är säkert. Tyvärr säger jag eftersom jag verkligen gillade den, men med guarkärnmjöl i så blir det stopp. Det heter även E 412 och det undviker man att skriva ut, förmodligen på grund av att vissa hävdar att en del allergiker kan få reaktioner av det.

Sedan har vi aromen som man inte har någon aning om vad det är, men jag bryr mig inte om att forska vidare i det, för den här osten klarar jag mig utan då det finns många andra goda som har bättre innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar