lördag 4 juni 2011

Estrellas soldipp

Chips och dipp; vem gillar inte det? Men innehållet i dippkryddorna är inte alltid till belåtenhet har jag konstaterat. I helgen köpte jag en sort som jag inte provat tidigare som hette ”Soldip” och hade smak av chili och lök, men den var absolut inte stark utan hade bara en behaglig smak. Jag läste inte innehållsförteckningen innan jag handlade utan läste först här hemma och blev faktiskt positivt överraskad. Så här ser innehållsförteckningen ut:

maltodextrin (majs)
lök (gul- och schalotten)
salt (12,5 %)
potatisstärkelse
druvsocker
kryddor (anchopeppar, chilipeppar, vitlök och persilja)
socker
jästextrakt
naturlig mjölksyra

Det här visar ju att det går att göra dippkryddor utan annat än vanliga (ja hyfsat vanliga) ingredienser. Men, kanske har branschen ändrat sig sedan jag senast kollade. Estrellas soldip är i alla fall helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar