fredag 10 juni 2011

Majonnäs

Det är helg och kanske används det mer majonnäs då, vad vet jag? Men jag gissar det i alla fall då det kanske blir någon sås till grillningen, en god smörgås eller så där majonnäs ingår. Som jag har skrivit tidigare så är det bra att läsa innan man köper den här produkten, för innehållet varierar en hel del. Men jag har även nämnt att det är snabbt gjort att göra sin egen och så är det utan tvekan. Emellertid så kan det vara värt att fundera över även den processen för att få bästa resultat.

Det är inte så väldigt ofta jag gör majonnäs själv, men det händer. Senast gjorde jag efter ett recept där det stod att man kunde använda äggula eller helt ägg och dum som jag var valde jag det sistnämnda. Jag vill därför ta upp det här på min blogg så ni inte gör samma misstag, speciellt inte om det är första gången som ni gör egen majonnäs och därför tror att det inte blir bättre än så. Separera alltså vitan från gulan och använd endast äggulan för det blir en helt annan smak och konsistens och det är en milsvid skillnad.

Vitan kan användas till annat som maräng till exempel, men även i andra bakverk. Det går också att frysa in den. Själv blandar jag ner den med de andra äggen om jag ska göra omelett. Men skulle det vara så att den blir kastad istället – vilket jag absolut inte förespråkar då man inte ska slänga mat – så får det i det här fallet accepteras. I det här fallet är resultatet alldeles för viktigt för att försvara en stackars äggvita. Lycka till med majonnäsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar