måndag 13 juni 2011

Recept och tillsatsfritt

När jag i helgen var in på en av våra större livsmedelskedjors hemsida och sökte på "tillsatsfritt" för att se vad de hade att erbjuda då de vill framstå som ett företag som jobbar för bättre matvaror och för vår hälsa så såg jag självklart fram emot att få läsa om det de gör för oss konsumenter. Men se det blev det inget med. Kan ni gissa hur många träffar jag fick på deras stora sajt? Ingen!!! Däremot kom det upp tre olika alternativ, bland annat "recept", så jag klickade vidare på dessa alternativ, men det gav ändå inget. Inget!!!

Däremot kunde man göra recepten extra nyttiga genom att specialsöka och då kunde man till och med söka på ingredienser som var nyckelhålsfria. Men ska det vara något för hälsan när vi vet att ju mindre fett produkten har, ju mer konstiga tillsatser riskerar man att få i sig, vilket både är en moralisk och hälsofråga? Besviken blev jag i alla fall och det här visar hur lite som har hänt hos vissa.

Sedan ska jag i ärlighetens namn säga att denna kedja har gjort många bra saker, men skulle man ta sig en titt på deras, precis som alla andras sortiment som finns i butikerna, så kan man inte bli annat än sorgsen. Det ska emellertid inte få mig att ge upp det här viktiga sökandet efter ren mat, utan nu får man ta nya tag med än mer energi. Du hjälper väl till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar