måndag 27 juni 2011

Brev till kycklingproducenten

Så här ser mejlet ut som jag skickade med anledning av kycklingfiléerna som jag köpte häromdagen:

Hej,

Inför midsommar var jag som de flesta andra och handlade till kvällens middag och köpte då er färska kycklingfilé. Naiv som jag var så utgick jag ifrån att färskt kött endast innehöll just kött. Men döm om min förvåning när jag upptäckte att 10 procent av filéerna innehöll vatten plus en hel del annat som inte fanns någon anledning att spruta in i dem. Naturligtvis kan man tycka att jag borde ha läst innehållsförteckningen (som satt på undersidan av förpackningen av någon anledning) och inte bara utgått ifrån att kött är mer än kött. Jag vet ju att frysta filéer i de flesta fall innehåller diverse tillsatser, men när jag har köpt filéer (andra märken) så har jag inte hittat annat än just kycklingkött i tråget. Min fråga är alltså: varför alla dessa tillsatser och varför framgår det inte tydligare att det inte är rent kött när det säljs färskt?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Efteråt så tänkte jag på det här med vart informationen om köttet satt. För mig finns det bara en anledning att sätta etiketten där och det är för att det inte ska bli så uppenbart vad som finns i köttet. Dålig stil utan tvekan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar