onsdag 22 juni 2011

Midsommar

Då var det bara två dagar kvar till midsommarafton. Härligt! Hoppas bara vädret blir vackert, eller åtminstone tillräckligt varmt så att man kan äta sillen utomhus. För sill måste man ju ha på midsommar, även om det finns andra här hemma som inte gillar det lika mycket som vad jag gör och det därför blir annat också. Men sillen är ett knepigt kapitel. Det vet ni som har läst min blogg ett tag. Det är samma sak alla större högtider; alla vi som vill ha sill och som köper den färdiginlagd (vilket de flesta faktiskt gör) får även ett gäng E-nummer på köpet och vi får givetvis vara med och betala utvecklingen av dessa tillsatser som ska påverka både smak, konsistens och annat. Det gör det hela bara ännu mer irriterande. Jag får betala för något som jag helst vill slippa.

Jag är lite sent ute den här gången, men inför jul så ska jag försöka komma ihåg att kolla om det finns alternativ. Det gäller förmodligen att vara ute i god tid, för den jakten lär inte bli enkel.

En annan sak är att förutom att fråga butikerna, faktiskt gå direkt på fabrikanterna och be dem ta fram alternativ för oss som helst äter naturlig mat och inte kemiskt framställd dito. Visst finns det E-nummer som inte är något problem, men de flesta är jag skeptisk emot och det handlar inte bara om hälsan. Det känns helt enkelt bättre att äta ren mat och jag vill inte betala för annat än sådant som är naturligt, svårare är det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar