måndag 6 juni 2011

Havrefras

Det här är något som jag älskade som barn och äter jag flingor (vilket sällan händer i och för sig) så väljer jag de här. Just nu är det sonen som äter dem, men det är inte så ofta det heller faktiskt. Eftersom det är sällan som vi köper havrefras så har jag inte någon koll på innehållet. Jag hoppas så klart att det är bra så att vi kan köpa det även fortsättningsvis, för jag har en känsla av att han vill äta de här flingorna oftare. Vi tittar väl och ser vad det står.

Innehållsförteckning:

fullkornshavremjöl (76 %)
vetekli
socker
maltextrakt (korn, malt från korn, färgämne: sockerkulört E 150c)
bakpulver (kaliumvätekarbonat)
salt

I augusti -10 så skrev jag om något som hette "rings" och innehöll E 150c och konstaterade då följande: "E 150c kommer från socker och ammoniak eller ammoniumsalter". Efter det så har jag inte stött på ingrediensen och trots att jag inte hittade något farligt när det gäller den här tillsatsen när jag då sökte på den, så undrar jag om den verkligen är nödvändig.

Bakpulver finns i en hel del saker och jag har inte gjort så stor sak av det, för jag anser att man ofta kan försvara den tillsatsen även om den inte är naturlig. Söker man på "kaliumvätekarbonat", så hittar man bland annat följande på Wikipedia: "Kaliumvätekarbonat eller kaliumbikarbonat är ett salt av kalium och kolsyra med formeln KHCO3". Den heter också E 501 och så här säger Äkta vara om bakpulvret: "Salt av kolsyra. Framställs oftast syntetiskt, men förekommer också naturligt". Jag hittar inget farligt om det för övrigt. Men E 150c gör ändå att jag inte skriver ut tillverkaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar