lördag 25 juni 2011

Färsk kyckling

Så irriterad jag blev igår när jag skulle marinera de färska kycklingfiléerna och jag upptäckte att det vara samma "smörja" (olika tillsatser alltså) i dem som det ofta brukar vara i de frysta. Dessutom är det 10 procent vatten i köttet. Det kallas ”marinad” och ger en bättre smak och konsistens. Men behöver man 1/10 vätska för att köttet ska smaka bra trots att det är färskt?

Att få "medskick" i form av utfyllnad och E-nummertillsatser ska ju inte vara det brukliga, men så är det tyvärr och när man inte ens kan köpa färskt kött utan diverse udda innehåll så blir man inte glad. Jag vill därför återigen skicka med en uppmaning: var inte lika naiva som vad jag var, utan läs även på sådant som ni inte kan ana att det innehåller annat än vad det ger sig ut för. Kanske hade jag slängt ett öga på innehållet om jag inte hade varit så stressad. Det var nämligen midsommarafton och affären skulle snart stänga och jag tillhör de där kunderna som inte vill hålla personalen kvar bara för att jag är sen.

Jag ska naturligtvis mejla producenten och fråga hur de kom på idén att göra så här. Får jag något svar så lägger jag som vanligt ut det här.

Fortsatt trevlig midsommarhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar