fredag 24 juni 2011

Glad midsommar!

Tänk att det är midsommarafton igen och inte nog med det, för idag är det den 24 juni och alltså exakt ett halvår kvar till julafton. Det är ju egentligen vår riktigt stora mathögtid även om midsommar har en del klassiker även den. Jag skrev i förrgår om hur svårt det är att hitta sill utan tillsatser, men det är tyvärr inte det enda som är svårt att hitta utan tillsatser. Men det finns ju annat som man kanske äter idag som också har tillsatser som man inte gillar. Olika färskostar till exempel, eller räkor och då tänker jag på räkorna som ligger i lag och som är så behändiga om man inte vill skala själv och tycker att de färdigskalade som finns i frysdisken är för smaklösa.

Tårta är ju populärt idag och kanske många även där vill vara bekväma och väljer färdigköpt tårta. De som finns färska hos våra stora kedjor samt konditorier vet jag inget om när det gäller innehållet, men det finns olika tårtor som kommer från fabrik, både färska och frysta och där uppmanar jag alla att kika lite extra på innehållet. Kanske jordgubbar och grädde är ett bättre alternativ? Men det beror så klart på hur sugen man är på tårta och hur stor vikt man lägger vid innehållet. Jag är inte på något vis fanatisk och händer det bara då och då att man äter vissa tillsatser så kan det nog vara okej om man inte är väldigt känslig så klart. Men ju mer man lär sig om sin kost och ju bättre man äter, ju mer kräsen blir man faktiskt.

Hoppas att ni får en bra helg med mycket gott att äta och att kvällens midsommarmiddag kan intas utomhus i vackert väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar