torsdag 21 april 2011

Vitaminwater

Även vuxna barn lämnar spår efter sig och idag hittade jag en tom flaska vitaminwater. Inget som jag tidigare var bekant med, men dottern lämnade den här igår när den var slut och det ger ju mig chansen att titta på innehållet i något som jag inte ens var medveten om att det fanns. Så här ser det ut:

källvatten
fruktos
socker
surhetsreglerande medel (citronsyra)
aromer
mineraler (kalciumlaktat, zinkglukonat)
vitaminer (C, niacin, E, pantotensyra, B6, folsyra, B12)

Det står också att det inte innehåller några konserveringsmedel och att det är en "vitaminberikad dryck utan kolsyra med smak av citron". Detta låter ju bra, men vad består aromerna av och är vitaminerna naturliga? Citronsyran känner vi till, alltså E 330 som EU kallar den. Sannolikheten att citronsyran skulle vara utvunnen av citroner får man väl hålla som liten tyvärr, men jag låter det oavsett framställan passera tills vidare som ni som läser bloggen vet.

Hur som helst så kommer jag att mejla och fråga om innehållet. Det är ju trevligt om alla vanliga människor kan läsa det och ta det till sig och få den information som de vill ha och så är det inte nu tycker jag. För övrigt så vill jag bara kommentera fruktosen också, för den anses av många vara en mindre trevlig tillsats då den är sötare och billigare än socker och kan vara bidragande till viktuppgång. Med andra ord: det gäller att läsa det finstilta och dessutom ha bra syn, för bokstäverna är små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar