fredag 15 april 2011

Tortillabröd

Jag trodde att jag hade skrivit om tortillabröd, men det hade jag visst inte, så det är väl dag då. Nu finns det ett flertal sorter och idag köpte jag med mig en av dessa hem och om de innehåller samma ingredienser som de andra vet jag inte. Jag har visserligen kikat på innehållsförteckningen någon gång, men inte jämfört olika bröd med varandra. Så här ser den ut i dem jag köpte idag i alla fall:

vetemjöl
vatten
palmolja
fuktighetsbevarande medel (E 422)
salt (1,7 %)
bakpulver (E 500)
emulgeringsmedel (E 471)
syra (E 330)
förtjockningsmedel (E 415)
konserveringsmedel (E 202, E 282)

Men jössses, hur mycket kan några tortillabröd innehålla egentligen när det kommer till tillsatser? Det här var nog bland det värsta som jag har sett. Har jag verkligen missat denna tillsatsstinnhet tidigare eller har de andra sorterna sett lika illa ut?

Men, vi betar väl av E-numren och ser vad vi kommer fram till. Först ut är E 422, vilket är glycerol och det kan komma både från djur, växter och vara syntetiskt framställt. Nästa är E 500, natriumkarbonat, alltså bakpulver och framställs både naturligt och syntetiskt.

E 471 är ett emulgeringsmedel och är även det naturligt eller syntetiskt. Det kan till exempel vara framställt ur glycerol. Sedan har vi E 330 och det är vad vi brukar kalla citronsyra. Vidare fanns E 415 i tortillabröden, vilket är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel och framställs från socker.

Avslutningsvis hade vi två konserveringsmedel och det första hette E 202. Detta är syntetiskt framställt och kan ge överkänslighetsreaktioner. E 282 är också syntetiskt framställt och motverkar mögelsvampar.

Vissa tillsatser är mer okej än andra anser jag och jag tror inte att det är någon större fara att äta dessa bröd då och då, men aptitliga? Tror inte det vad! Oetiskt? Absolut! Ska de förlita sig på mig som kund så kommer affärerna att gå dåligt. Jag måste leta upp ett bra recept och baka själv. Och för att avsluta gnället så måste jag ju påpeka palmoljan i bröden. Det räcker för min del för att välja bort dem fortsättningsvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar