fredag 29 april 2011

Te, Voyage

I augusti gjorde jag tre inlägg om te, men sedan har det inte blivit mer. Det beror inte på att jag är ointresserad av teer, men kanske till viss del på att jag inte tycker att det är gott och därför inte funderar så mycket på det. Så… det kanske kan beskrivas som ointresse, men jag bryr mig trots allt om att alla våra livsmedel ska ha ett bra innehåll. Däremot kommer man i kontakt med vissa oftare än andra. Men det finns människor i min närhet som gillar te, så jag har det förvisso alltid hemma i speceriskåpet.

Nyligen handlade jag en sort som heter Voyage, Brazilian Baía och läser man beskrivningen av teet så låter det riktigt gott, nästan så att jag själv skulle vilja prova. Så här inbjudande formulerar man sig: "A unique blend of tea with cocoa beans, vanilla and coconut flavours". Det där sista blir man nyfiken på, då smak/arom kan vara både det ena och det andra. Men vi går direkt till innehållsförteckningen så får vi förhoppningsvis svar:

te
kakaobönor (10 %)
kokosnötssmak (2,5 %)
vaniljsmak (2 %)
torkad kokosnöt (0,5 %)
vaniljstång (0,5 %)

Men hur kan man mäta en smak i procent? Det här måste jag mejla och fråga om. Svaret ska verkligen bli intressant att läsa. Innehållsförteckningen gjorde ju bara att man blev än mer undrande över innehållet. Varför ska det vara så svårt att bara skriva vad saker och ting innehåller? Eller vill man inte att det ska vara så tydligt? Men det visar som när (om) jag får svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar