måndag 4 april 2011

Vin

Idag läste jag en insändare i en av våra dagstidningar och skribenten tog upp systembolagets viner och vilka arbetsförhållanden de som jobbar på vinodlingarna har. De var inte alltid det bästa enligt den här personen. Ärligt talat så är jag själv inte insatt i hur det ser ut och det är säkert väldigt olika både på olika gårdar och i olika länder. Men jag tycker att det är en relevant diskussion och frågan är väldigt viktig. Jag gick därför in på systembolaget.se för att ta reda på mer. Tyvärr hittade jag inte vad jag ville, så det fick bli ett mejl och jag ser med spänning fram emot svaret. Så här skrev jag:

Hej,

Jag har letat på er sajt efter information om arbetsförhållanden och etik vad det gäller anställda på de gårdar som ni köper vin ifrån. Jag hittar tyvärr inget trots att både etik och folkhälsa med mera tas upp på er sajt. Har jag sökt på fel ställe eller finns inget om detta att läsa? För mig som kund är det här väldigt viktigt.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Jag hoppas att jag snart har ett svar från dem som jag kan publicera här. För visst vill vi att de som jobbar med att göra våra viner har bra arbetstider, får en rättvis lön och så vidare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar