torsdag 7 april 2011

Digestive classic

Ja det är väl vad man också skulle kunna säga: "klassiska digestivekex". Sorten är för mig ny, men förpackningen är väldigt tilltalande med ljus bakgrund och en massa kex, ost och ett halvt färskt fikon på bilden. Det ser med andra ord gott ut och digestivekex brukar vara goda tycker jag. Innehållet är väl inte alltid lika positivt som smaken och det vet vi alla moderna människor att det går att få till en god smak på diverse sätt. Men för att ta reda på hur det faktiskt ligger till innan jag dömer ut denna sort, så ska jag nu läsa innehållsförteckningen och skriva den här:

vetemjöl
socker
fullkornsvetemjöl
palmolja
vatten
bakpulver (E 500, E 334)
glukosfruktossirap
salt

Nej, det där innehållet gillade jag inte och de här kexen kommer jag inte att köpa igen och faktiskt inte enbart på grund av glukosfruktossirapen som många menar är mycket sämre än vanligt socker och ger övervikt och inte först och främst på grund av E-numren, utan allra mest på grund av palmoljan. Jag blir alltid lika arg när jag ser det i innehållet på en produkt. Det är så dåligt att använda det när man vet vilken skövling som sker av vår värdefulla regnskog. Jag hoppas att ni som läser det här gör samma ställningstagande.

Men, tillbaka till bakpulvret. E 500 framställs både naturligt och syntetiskt men det framgår inte vilket det är på förpackningen. E 334 är en biprodukt inom vinindustrin och alltså naturlig. Däremot vet jag inte hur den framställs, om det till exempel förekommer en kemisk process. Enligt Äkta vara ska den hur som helst inte vara skadlig för hälsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar