torsdag 14 april 2011

Snart påsk igen

Ja, tänk vad tiden går! Nu är det snart påsk och då brukar det bli godis, sill, påskmust och annat gott. Gravad lax, ägg och hembakat kaffebröd är ju inga konstigheter, men det är mycket annat som vi stoppar i oss vid våra högtider. Hur stor koll har vi egentligen på allt och hur lätt är det att välja rätt vid dessa tillfällen?

Sill till exempel har jag skrivit om vid flera tillfällen och jag har än inte hittat inlagd sill som jag ger godkänt, ändå händer det att jag slarvar och köper tillsatssillen. Anledningen är att det är gott med sill så klart och även om jag försöker laga det mesta som jag äter så får jag erkänna att ambitionen inte är hur stor som helst. Tid och energi är som för många begränsat och man får prioritera och sill är inget jag äter stora mängder av, så för just min del så finns annat som är mer värt att lägga tiden på, men äter man mycket så är det nog värt att fundera över om man ska lägga in sin egen. Givetvis ska man då lyckas hitta bra inläggningssill, eller också får man göra hela processen själv.

Påskgodis då? Ja, nu tävlar ju handlarna om att locka oss kunder med rena vrakpriser på plockgodis. För egen del så tänker jag inte köpa påskgodiset redan den här veckan och det även fast man inte behöver betala mer än 30 – 40 kronor kilot. Att göra det och tro att det räcker över hela påsken är bara att lura sig själv. Lite självinsikt får man lov att ha och jag har lurat mig själv många gånger och trott att jag kan handla godsaker i förväg. Sedan så vet jag att vissa andra klarar det, men jag är inte ”vissa andra” tyvärr. Allra bäst är hur som helst att göra sitt eget godis, men när det är så här billigt så är det svårt att stå emot.

Fast det är klart att vi ska unna oss att äta gott så och en och annan onyttighet är inte hela världen, men kom ihåg att göra så bra val som möjligt och att begränsa ätandet av sådant med onyttiga tillsatser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar