söndag 17 april 2011

Slaktavfall i godis

Ja nu blåser tv och tidningar upp stora rubriker inför påsken och får det att låta som att vi sätter i oss inälvor och annat ”smarrigt” till påsken när vi äter godis. Så här skriver man bland annat: "I de välfyllda påskäggen kan dölja sig mindre lockande saker som gelatin från svin och färg från krossade löss". Som om detta vore något nytt? Det är välkänt sedan många år och även om det inte är aptitligt så är väl "slaktavfall" att ta i! En definition som jag hittar på nätet lyder så här: ”De delar av djuret som inte ska användas till matlagning, djurfoder eller gödselmedel räknas som slaktavfall”. Gelatin är väl därför tveksamt om det verkligen ska räknas som avfall. Och löss äter vi väl inte någon del så vitt jag vet?

Men jag tillhör dem som valt bort "lössgodiset" de flesta gånger som jag har handlat sötsaker just för att det känns osmakligt. Att det skulle vara farligt tror jag inte. Snarare tvärtom då det är protein i lössen, men det smakar mig inte att äta de små djuren i alla fall. Gelatinet är ju inte heller aptitligt, men om det är bättre att äta syntetiskt framställt är jag tveksam till. Men jag vet inte så jag låter det vara osagt.

Det jag vill säga med det här inlägget är att jag tycker att det är larvigt att göra en stor sak av något som för det första inte är en nyhet och för det andra inte alls är i närheten av det som rubriken antyder. Nyhetstorka månne?

Men återigen: vill du veta vad du lägger i påskägget så gör ditt eget godis. Det blir garanterat godare och nyttigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar