tisdag 19 april 2011

Egen korv (eller köpt)

Korv är ett kapitel för sig och det är inte det enklaste att hitta sådan med bra innehåll och utan onödiga tillsatser, men lyckas någon så får ni gärna mejla och berätta. För min del har detta faktum lett till att jag äter korv väldigt sällan, trots att jag tycker att det är gott. Sedan har vi naturligtvis det här med fläskköttet, men man kan ha annat i så det är absolut inte förklaringen först och främst, utan det övriga innehållet. Vidare finns det sådant som jag undrar hur det kan få heta korv alls och läser ni innehållsförteckningarna på vissa paket så förstår ni vad jag menar.

Men, har man tid och lust så kan man lösa problemet på ett, kanske inte enkelt, men roligt och trevligt sätt. Visste du att det har blivit populärt att göra sin egen korv? Jo så är det och det finns kurser att gå. Men har du bra utrustning och recept så kan du prova på att göra korv hemma också. Om du gör egen så tänk på att inte vara för ivrig med kryddorna i början utan smaka dig och prova dig fram. Tänk också på att naturligt skinn, alltså fjälster, är bäst att använda. Vilken sorts kött du använder är en smaksak och vilken del av djuret är i de flesta fall av mindre betydelse.

Hur populärt det bland vissa än är att göra egen korv, så är det en minoritet som gör det, även om jag tror att fler kommer att få upp ögonen för denna matkonst. Så för oss som inte ha tagit steget till att bli korvtillverkare så är det livsmedelshyllorna med dess enorma utbud som vi är hänvisade till. Att utbudet är stort borde egentligen ge möjligheter till ett bra urval, men jag är rädd att det inte är så. Förutom tillsatserna som man gärna klarar sig utan så är det en enorm skillnad i köttmängd. Läs och jämför och bojkotta dem som är sämst. Här behövs verkligen en medvetenhet så att vi konsumenter kan visa vad vi vill ha, för det finns en stor industri som gärna säljer produkter som inte borde ligga i hyllorna överhuvudtaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar