söndag 24 april 2011

Mat, mat och mera mat

När man är ledig så känns det alltid som att man äter mer än när man jobbar och så är det säkert också. När man är hemma så är det så lätt att slinka ut i köket och hämta något gott. Men även om det lätt blir lite extra när det är helg och speciellt till storhelger, så kan man försöka välja bra alternativ i alla fall och igår gjorde jag egen majonnäs till ägghalvorna med räkor. Det var verkligen evigheter sedan jag gjorde det senast och det var tillräckligt längesedan för att jag skulle ha glömt vad lätt det var och hur snabbt det gick. Ingredienserna är få och har man en mixer så handlar det bara om sekunder så har man sin egen, tillsatsfria, majonnäs. Har du inte provat att göra majonnäs själv ännu så rekommenderar jag verkligen att du gör det. Om du nu gillar det vill säga. Här är vi storkonsumenter då vi ofta äter hemmagjord smörgåstårta.

Godiset då? Ja det skrev jag om häromdagen och igår tror jag det var så gick jag in på nätet och läste tidningen och där fanns två bilder, en med en fläsksvål och en med en lus. Nu ska alltså den nygamla nyheten om vad godis kan innehålla blåsas upp ordentligt. Men all annan dynga som finns i smågodiset talar man tyst om. Det är verkligen märkligt. Hellre svål och löss än tillsatser och sötningsmedel som både kan leda till allergireaktioner och viktuppgång. Men, vi reagerar uppenbarligen på olika saker vi människor.

Sill har jag också skrivit om några gånger, precis som gravad lax och båda är populära till påsk. Vill man undvika E-nummer så är laxen ett bra val istället för burkarna med sill, för det är endast salt och dill tillsatt. Jag har i alla fall inte stött på någon med andra ingredienser än så länge. Köttbullar har jag inte så stor koll på vad de innehåller eftersom jag alltid gör egna och även här rekommenderar jag att man gör den själv och det framför allt för smakens skull. En köpt köttbulle kan inte ens jämföras med en hemmagjord. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att hinner man inte göra dem så är det bättre att hoppa över köttbullarna.

Ja, det här var lite påskmats- och godisreflektioner. Jag hoppas att ni har ätit gott vad ni än har valt och ett och annat E-nummer överlever vi säkert, även om det allra bästa är att äta så naturligt som möjligt. För övrigt så överlever vi säkert lite svål och löss också. Det innehåller i alla fall protein!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar