måndag 1 februari 2010

Klumpförebyggande medel

Ja sådant finns det i en hel del livsmedel och ska man ha sin vara kravmärkt så får det inte finnas sådant i läste jag på Kravs sajt. Jag sökte både där och på Livsmedelsverkets sajt för att få mer information om medlen, men utan framgång. Jag bestämde mig därför för att mejla Livsmedelsverket och fråga, för de borde ju vara ansvariga för att informera oss konsumenter om eventuella risker. Så här skrev jag:

Hej, Jag var in på kravs sajt och läste om klumpförebyggande medel. De hade förbjudit det i sina livsmedel. Jag tänkte att jag skulle läsa mer om det på Livsmedelsverkets sajt, men jag hittar ingen information om vad det egentligen är och om det finns några hälsorisker.

Det ska tydligen finnas 14 godkända klumpförebyggare. Vad innehåller de, hur tillverkas de och är de hälsovådliga?

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar