onsdag 3 februari 2010

Klumpförebyggande medel, svar från livsmedelsverket

Även Livsmedelsverket var snabba att svara och så här säger de:

Hej Katharina!

Det var inte helt lätt att hitta något om detta, texten nedan fann jag på vår webbplats www.slv.se / Märkning av mat / Tillsatser i mat. I nyckeln för e-nummer ser du vilka ämnena är. Om de är godkända som tillsatser får de inte vara hälsofarliga.

Med vänlig hälsning
Doris Rosling
Upplysningen

Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00
www.livsmedelsverket.se

Klumpförebyggande medel (E 535-570)
Klumpförebyggande medel tillsätts torra livsmedel i pulverform för att de ska ”rinna” lättare och inte klumpa ihop sig, även om de utsätts för fukt. Livsmedel som ofta innehåller klumpförebyggande medel är salt, florsocker, pulversoppor, pulversåser, pulverkrämer och pulverdrycker m fl.


Eftersom jag tycker att informationen var väldigt knapphändig så gick jag in på sajten och letade igen för att se vad jag kunde få fram, men jag hittade inget annat än det som var kopierat i mejlet. Det känns ju inte speciellt tillfredsställande, men jag antar att jag får nöja mig med det. Jag ska mejla Krav hur som helst och höra vad de säger. Det måste ju finnas en anledning till att de har förbjudit klumpförebyggande medel varorna med deras märkning.

När jag söker på nätet och läser på Äkta varas sajt så säger de att E 553 (talk) misstänks kunna framkalla magcancer. Ja, jag vet inte vad jag ska tro, det låter ju hemskt, men jag får luska vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar