måndag 15 februari 2010

Vaniljsocker

Jag skrev igår att jag skulle skriva om vanillinsocker idag. Nu ser jag på etiketten att det faktiskt står vaniljsocker, men det spelar mindre roll i sammanhanget, för än en gång har jag insett att jag är lurad. Jag har varit så naiv så att jag har trott att smaken i vaniljsockret åtminstone först och främst kommer från vanilj och jag har därför valt att köpa det som har riktig vanilj i sig.

Men, man ska aldrig vara för säker och igår när det var Alla hjärtans dag så gjorde min käre make chokladkaka och i den skulle det alltså vara vanilj- eller vanillinsocker. Jag passade på att läsa etiketten när asken ändå var framme och jag måste säga att jag blev förvånad. Ska något som heter vaniljsocker ha den här innehållsförteckningen?

florsocker
vaniljarom
potatisstärkelse
vanilj

Det är alltså från aromen som smaken först och främst verkar komma. Jag har ju läst om smakämnen och när det gäller vanilj så kan man tydligen utvinna vanillin ur gran och smaken är 400 gånger starkare. Men vad för typ av arom vaniljsockret har vet jag inte, för det har de inte upplyst om. Läs förresten gärna Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Där kan man få information om mycket och jag kan lova att ens fantasi inte ens räcker till en tiondel av dumheterna som industrin hittar på.

Man blir ju som sagt var nyfiken på vad denna vaniljarom är för något. Återigen blir det till att sätta sig och mejla och hoppas på ett ärligt svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar