fredag 19 februari 2010

Icas fisksås

Ja nu skriver de ”fish sauce” av någon anledning, men jag säger fisksås så vet folk vad det är. För första gången har jag köpt Icas fisksås, annars har det alltid varit asiatiska märken (vilka alltid har kallat sin sås för fisksås förresten). Men nu hade jag inte tillgång till en asiatisk butik och fick inhandla fisksåsen på Maxi. Den var helt okej i smaken, så det spelade alltså ingen roll. Flaskan var visserligen inte så stor, men ett litet tag räcker den väl. Kanske hade de annan fisksås också, men nu såg jag den här och den hade ett hyfsat pris och jag har märkt att det allt som oftast är billigast att handla asiatiskt i deras egna affärer, så en liten flaska duger gott tills dess att jag kan handla där jag brukar.

Så till innehållet, en alltid lika spännande läsning:

fiskextrakt 65 %
salt
vatten
socker

Alltså inga konstigheter, såvida man inte är emot jäst fisk. Men inga konstgjorda tillsatser vilket är bra. Däremot är jag lite fundersam när det gäller saltet. Brukar det verkligen vara salt tillsatt? Det är ju liksom poängen med fisksås att det ska ersätta saltet. Det kanske var det som gjorde smaken lite annorlunda. Jag får kolla vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar