söndag 21 februari 2010

Mat utan tillsatser

Igår listade jag alla produkter som jag har köpt där det inte har varit några onödiga tillsatser. Jag skriver märket på det jag har handlat, för i vissa fall är de andra märkena sämre val, men i vissa fall finns det garanterat fler märken med lika bra innehåll även om jag själv inte har köpt dem eller tänkt på att läsa innehållsförteckningen då jag kanske råkat ha dem hemma.

Med andra ord: det är alltså inte så att allt annat knäckebröd är ett sämre val än det som jag har listat. Att jag gör en sådan här lista är för att se vad det finns för alternativ och vad man kan hitta om man inte vill äta till exempel kemiskt framställda smakämnen, men jag kan omöjligt informera om alla produkter som är bra val. Med det här vill jag säga att jag inte på något vis favoriserar vissa märken framför andra ifall du som bloggläsare har hittat en lika bra produkt någon annanstans ifrån.

Avslutningsvis vill jag ändå säga att jag kommer att fortsätta jaga bra produkter och skriva om dem här trots att jag inte kan berätta om alla bra val, för det finns i denna kemiska matdjungel en hel del bra produkter också. Det gäller bara att ta sig lite extra tid när man går och handlar. Sedan är det faktiskt riktigt roligt att läsa innehållsförteckningar och jämföra. Bra känns det också när man väljer bort ohälsosamma livsmedel för hälsosamma dito. Man blir en medveten konsument helt enkelt, en sådan som är med och påverkar så vi på sikt får en bättre hälsa och det gillar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar