torsdag 18 februari 2010

Okej att betala för tillsatser?

Jag funderade förut på det här med tillsatser och om det är okej att betala för dem om de inte gör någon skada. Givetvis vill man ju ha det så äkta som det går, men vissa tillsatser kan ju kännas okej om de inte är farliga och man ändå inte äter några större mängder. Samma sak med innehållet i övrigt.

Saken är väl den att man kan känna sig lurad om man tror någonting, men sedan upptäcker något annat. Man kanske har köpt sylt och sedan ser man att det inte bara är det bäret eller den frukten i burken som man tror. En annan frukt också är ju inte negativt för hälsan, men problemet är att man från tillverkaren har givit intryck av en sak men i praktiken är innehållet ett annat.

Om jag exempelvis ska köpa guacamole och upptäcker att det är en massa ärtor i (vilket hände när jag av någon anledning en gång för länge sedan fick för mig att köpa eländet) så blir jag ju aningen irriterad. Det är ju inte "ärtpuré" som jag har betalat för. Men hade det framgått tydligt på förpackningen att det var en massa ärtor i så hade jag kanske inte blivit så upprörd när jag läste innehållsförteckningen eftersom jag inte hade känt mig lurad på samma sätt.

Samma sak om jag köper räkröra. Jag vet ju att räkor är dyrt och att det därför är annat i också, men framgår det tydligare hur lite/mycket räkor det är i röran så känner man i alla fall att ingen försöker lura en att tro att det är mer än vad det egentligen är.

Nu tror inte jag att det här kommer att bli praxis, åtminstone inte än på länge eftersom människor uppenbarligen inte funderar tillräckligt över innehållet i det de handlar, men medvetenheten blir större och om några år kommer det säkerligen att bli allt svårare att komma undan med lika mycket som idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar