torsdag 11 februari 2010

Namn på produkter och dess innehåll

Efter det här med smördegen så är det ju inte utan att man börjar fundera över vad mer man köper som innehåller något annat än vad etiketten ger sken av. Chilisåsen har vi ju avhandlat för länge sedan, men på rak arm så är det bara de två produkterna som jag kommer på där det har stått en sak, men innehållet har varit ett annat. Däremot så har man ju tappat hakan både en och två gånger när man har sett vad mer som stoppas i vår mat än det som behövs, men att dra ifrån är ju inte lika vanligt, eller...?

Vaniljglass, korv, lingonsylt, köttbullar, pistagebullar, citronrån, hallonsoda och allt vad det är. Innehåller läsk hallon om den heter hallonsoda och är det citron som smaksätter rånen om det står att det är citronrån? Jag undrar jag... Och hur mycket kött är det i korven? Det är ju inte bara formen som ska ge namn åt varan utan även innehållet tycker jag.

Ytterligare en uppgift alltså. Nu måste jag se hur många som fuskar. I och för sig så är ju det här en del av det som jag företog mig att göra redan från början, men eftersom jag sällan köper färdiga produkter så är det inte så ofta jag har stött på det här och i de fall som jag gör det så har jag nog koncentrerat mig mer på eventuellt skadliga tillsatser, men nu ska här lusläsas på alla håll och kanter. Glass har jag i och för sig köpt förr, men det slutade jag ju med i höstas efter att ha gått igenom alla förpackningar i en av våra större stormarknader och då blev jag avskräckt av allt märkligt som den innehöll och kom inte ens till funderingen om det var naturliga smaker eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar