lördag 13 februari 2010

Köttfärs

I köttfärs är det ju inga tillsatser, men än möjligtvis konstiga saker genom foder då (men inga E-nummer åtminstone), men hur som helst: idag handlade jag köttfärs för bara 30 :-/kg, vilket ju är kanonbilligt, till och med för färs som har 15 procents fettinnehåll och det är av den anledningen som jag skriver om köttfärs på bloggen.

Köper man fläsk-/grisfärs så är det en annan sak, men nu talar jag om nötfärs. Den uppmärksamma har noterat att det allt oftare är mer fett än de normala 10 som det brukar vara, eller kanske brukade rättare sagt. Det upplyser man naturligtvis inte om mer än att det står på etiketten så klart, men det är ingen övrig information om att färsen har blivit fetare.

Jag har märkt att den har ökat lite i taget och som mest har jag nu sett 20 procents fett i nötfärsen. Nu har jag inte anslutit mig till dem som har tagit till sig av fetthysterin, men jag tycker ändå att det här är fel. Man ska inte sälja en vara och ge sken av att den är billig utan anledning när det faktiskt finns en. Skriv istället tydligt: "Billig färs på grund av högre innehåll fett". Det är rakare och ärligare och jag tycker att man bör upplysa om det eftersom man kanske inte tänker på det som kund. Så nästa gång som du köper nötfärs, titta extra noga på hur mycket fett den innehåller och sätt det i relation till priset. Det kanske inte alltid är så billigt som det låter nämligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar