söndag 31 januari 2010

Sortiment

Nu har jag mejlat ytterligare en av våra ledande stormarknader för att fråga om varför de har alternativa produkter som är sämre när de även säljer en likvärdig produkt som är tillsatsfri.

Nu kanske någon reagerar och tänker att priset blir för högt utan tillsatser och så är det många gånger tyvärr. Men det finns även exempel när den tillsatsfria varan är billigare. Kanske någon minns färskosten som jag skrev om för längesedan. Där var det så.

Sedan måste man fråga sig om det verkligen handlar om pengar alla gånger. I mina öron låter visserligen siffran osannolik, men enligt undersökning så går hela 40 procent av våra matpengar till sådant som inte är mat utan snacks, läsk, godis och annat som vi faktiskt inte behöver. Men säg att det ”bara” handlar om 25-30 procent, så är ju det enormt mycket det också. Det vore intressant att se hur mycket som skulle kunna förbättras om vi prioriterade annorlunda och det skulle ju påverka hälsan i rätt riktning utan tvekan.

Nu är ju inte jag någon som ska moralisera, för jag har alltid varit svag för chips till exempel och det ingår ju definitivt inte i det vi behöver för att överleva, men kanske skulle vi kunna påverka handeln till att sälja bättre produkter om vi köpte lite mindre av chips och godis och fick pengar över att göra åtminstone ett bättre val varje gång vi handlade? Det låter verkligen tråkigt, men behöver vi verkligen den största chipspåsen? Kanske en mindre påse gör att det blir en femma över som kan läggas på en bättre vara när vi ska köpa den där kokosmjölken, marmeladen eller vad det nu är vi ska handla? Jag tror nämligen att det är väldigt lite som behövs för att få butikerna att reagera och se över sitt sortiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar