söndag 17 januari 2010

Alternativ till det med onödiga tillsatser

Efter att ha börjat intressera mig för innehållsförteckningen i olika matvaror och annat som jag äter så har jag slutat köpa vissa produkter eller också köper jag vissa mer sällan. Men vad har man för alternativ? Ibland är det svårt att hitta motsvarande produkter som är rena, eller också är det svårt att tillaga dem själv. Men det finns tack och lov många alternativ bara man lär sig dem.

Stripps till exempel är något som är enkelt att göra själv. Man strimlar potatis (låt gärna skalet sitta kvar) och friterar precis som vanligt. Trots att potatisen är rå när man lägger den i oljan så tar det inte längre tid än färdig stripps. Men det blir hälften så dyrt och nyttigare, så det är bara fördelar och att strimla går ganska snabbt.

Vill du inte köpa dressing med diverse konstigheter i så köp 10-procentig yoghurt eller crème fraîche och blanda med chilisås, salt, kryddor, senap eller vad du nu gillar. Majonnäs är alltid gott att ha i och det kan man enkelt göra själv, fast där ska jag erkänna att jag oftare äter köpt. Än så länge har latheten tagit över, men jag ska bättra mig.

Tacos gillar de flesta och även vi här hemma, men jag har i princip slutat köpa kryddblandningen. Det är enkelt att krydda själv med chilipulver, kajenn, koriander, salt, peppar och gärna lite chilisås eller vad man nu gillar. Man får smaka sig fram och jag lovar att det blir lika gott.
Min ambition för framtiden är att lägga ut recept som är bra alternativ till det som finns att köpa när man inte vill ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar