tisdag 12 januari 2010

Ytterligare svar om de glutenfria pepparkakorna

Nu återkommer jag om de glutenfria pepparkakorna. Jag kan inte säga att jag är nöjd med det nya svaret, men här är det i alla fall. Jag undrar fortfarande vilken typ av vegetabiliskt fett det är och aromerna ville de visst inte kännas vid, men nu lägger jag ner, för jag kommer ändå inte att köpa deras pepparkakor igen och jag ser ju att intresset för att korta ingredienslistan inte finns.

Hej och tack för ert snabba svar. Jag har ett par frågor till som jag hoppas att ni kan svara på samt ett par följdfrågor.

Vad är aromer och hur har de framställts? Kryddorna i pepparkakor smakar ju i sig en hel del, så jag är lite nyfiken på varför det tillsätts.

När det gäller förtjockningsmedel så undrar jag varför det ska vara så många? Är även nyfiken på varför emulgeringsmedlet är tillsatt.

Jag har handlat olika sorters pepparkakor i år och hittat två (visserligen utan gluten) som inte har några tillsatser utom de vanliga ingredienserna och då bakpulver inräknat så klart. Tidigare år har jag bakat både vanliga och glutenfria pepparkakor och det är visserligen skillnad på hemmabak och från fabrik, men det jag vill få fram är att även glutenfria pepparkakor kan få en bra konsistens och hålla bra utan förtjockningsmedel eller emulgeringsmedel.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Hej!

Om du tittar i ingrediensförteckningen så ser du att i det vegetabiliska margarinet ingår följande ingredienser: vegetabiliskt margarin (veg olja och veg fett, vatten, salt, emulgeringsmedel E 471, surhetsreglerande medel (citronsyra), aromämne, A- och D-vitamin). Dessa ingredienser ingår i margarinet när vi köper den råvaran.

(Emulgeringsmedel används när man ska blanda fett och vatten.)

Flera förtjockningsmedel? Vi har provat ut en kombination av förtjockningsmedel för att få en så bra glutenfri produkt som möjligt. Tyvärr så går det inte alltid att jämföra att baka i liten skala hemma, som att baka i stor skala i ett bageri.

Med vänlig hälsning/Regards

Monica
Konsumentkontakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar