tisdag 19 januari 2010

Jordnötssmör

Jordnötssmör är något jag brukar ha hemma även om vi inte är storkonsumenter. Förr, när jag läste innehållsförteckningen mer utifrån mängd nötter, så var valet inte så svårt, men nu, när jag även läser utifrån tillsatser så såg jag att ”min favorit" inte håller måttet. Det här innehåller den:

rostade jordnötter i bitar
vegetabilisk olja
dextrose
härdat vegetabiliskt fett
salt

Visst har jag varit medveten om härdat fett till exempel, men även smaken är ju viktig och priset givetvis. Inte har jag hittat någon med bättre innehåll heller vad jag kan påminna mig.

Nu senast hittade jag dock en ny sort som jag inte har provat tidigare och den innehöll faktiskt endast följande ingredienser:

rostade jordnötter
havssalt

Varan var dessutom kravmärkt och det är jordnötssmör från märket Kung markatta. Nu har jag köpt en burk och jag hoppas att smaken är lika bra som innehållet är kort. Jag kommer så klart att mejla den andra producenten och fråga varför inte deras jordnötssmör har samma innehållsförteckning. Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar