söndag 24 januari 2010

Går det att äta rätt?

Det här har jag funderat på tidigare också och egentligen så skulle jag vilja göra så mycket mer än det jag hinner när det gäller att ta reda på vilka alternativ man ska välja i butiken.

Alla tillsatser är inte av ondo och även bra sådana har ibland ett E-nummer. E:et betyder ju bara att det är godkänt i våra EU-länder, så E är inte automatiskt dåligt. Däremot så kan det dölja sig mycket bakom ett E som man inte vill äta och det är just det som är så svårt. Hur ska man kunna hålla reda på alla dåliga E-nummer?

Många vill ju äta närproducerat nu för tiden. Men om en ko till exempel äter foder från en annan världsdel, är köttet då närproducerat? Sedan vill man ju att kon ska ha haft ett bra liv och hur vet man det?

För miljöns skull så vill man också ha så små och få förpackningar som möjligt och de ska ju helst gå att återvinna. Jag minns när jag var barn, då var tandkrämstuberna av metall och de låg i pappförpackningar. Sådana kartonger är ofta borta från tandkrämen nu, men jag köpte en ansiktskräm häromveckan och den var snyggt förpackad både i pappkartong och med plast utanpå det. Krämen var visserligen inte till för att äta, men varför två lager förpackning utanpå?

Det är oundvikligt att fundera vidare på allt det här med konsumtion när man väl har börjat intressera sig för något som har med det här att göra. När det gäller förpackningar så köper jag helst inte frukt och grönsaker som ligger i tråg med plast runt. Det känns väldigt onödigt, speciellt om det är kravodlat. Då har ju idén gått förlorad tycker jag.

Jag funderar vidare och tar reda på mer och berättar för er som läser. Har ni bra tips så hör gärna av er och jag vill passa på att tacka er som har mejlat hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar