söndag 3 januari 2010

Spelt-dinkelbröd

Jag har skrivit om knäckebröd tidigare och precis som då så börjar jag med att berätta att jag inte vet huruvida det brukar vara tillsatser i hårt bröd eller inte. Jag är ingen storkonsument av bröd, men jag har inte hittat farliga eller onödiga tillsatser i hårt bröd så länge i alla fall, men det är få sorter som jag har ätit å andra sidan.

Nyligen köpte jag i alla fall ett mycket gott bröd som kommer från Pyramidbageriet. Det heter Spelt-dinkelbröd och kan verkligen rekommenderas. Innehållet är följande:

mjöl av spelt/dinkel, korn och råg
vatten
salt
jäst

Det är gräddat i vedeldad ugn och det bidrar säkert till både smak och konsistens. Det är betydligt dyrare än vanligt knäckebröd, men man får väga för och emot. Äter man sällan hårt bröd så är det kanske värt några kronor extra, för det är väldigt långt ifrån de vanliga fyrkantiga skivorna som man oftast äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar