onsdag 13 januari 2010

Smördeg

Ja det stod åtminstone så på förpackningen som jag köpte förra veckan när jag skulle göra smördegspaj. Om jag inte hittar smördeg som verkligen är smördeg så var det sista gången jag köpte något sådant. Naiv som man är så tror man i alla fall att det ska innehålla någon gnutta smör, men se det gjorde det inte. Här är innehållet:

vetemjöl
vegetabilisk fettberedning (vegetabiliska fetter och oljor)
vatten
salt
emulgeringsmedel E 471
surhetsreglerande medel E 330
etylalkoholsocker
koncentrerad citronjuice
mjölbehandlingsmedel E 920

Innehållsförteckningen avslutas med att informera om att degen inte innehåller färgämne. Härligt! Då är ju allt det övriga okej.

Jag kan inte rå för att jag tänker att det borde gå att göra smördeg med mjöl, smör och eventuellt någon annan ingrediens, men allt det här? Varför är det till exempel surhetsreglerande medel i? Jag måste fråga om den här innehållsförteckningen, speciellt vart smöret tog vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar