tisdag 26 januari 2010

Vad gör butikerna själva?

Efter att jag nu i 8 månader aktivt har sökt efter varor utan onödiga tillsatser så börjar jag bli lite irriterad på handeln som köper in så mycket skräp rent ut sagt och det gäller inte bara tillsatser utan till exempel sylt som inte är sylt utan geléat socker med några bär som gisslan, eller varor med palmolja trots att vi vet att regnskog skövlas för att odla oljepalmer och så vidare.

Jag kommer därför att börja ta reda på vad de har att säga till sitt försvar och hur de resonerar när de köper in varor som är sämre alternativ när det finns bra alternativ att tillgå. Jag vill också veta varför de köper in kött från djur som transporterats långt eller varför de packar vissa varor i tråg vilket påverkar miljön negativt fast de skulle kunna välja andra förpackningar eller inga alls utan sälja i lösvikt.

Som vanligt så kommer jag att publicera svaren på min blogg, men jag kommer inte hänga ut någon eftersom det inte är mitt syfte, utan förekommer någon butik med sitt namn så beror det på deras goda vilja och engagemang i rätt riktning och inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar