måndag 1 november 2010

Fisksås/fish sauce från Tra Chang

Senast som jag köpte fisksås så köpte jag en sort som är från Tra Chang och innehållet i såsen var kort och bra:

ansjovisfisk (70 %)
salt (29 %)
socker (1 %)

Jag kan även tillägga att det finns mycket protein och B-vitamin i fisksåsen och symtomen om man får i sig för lite av denna vitamin, även om de kan variera från person till person, kan vara till exempel orkeslöshet och minnesstörningar, men även tarmproblem och missfall, samt en hel del annat, så en varierad kost som innehåller B-vitamin är av stor vikt om man vill må bra.

Nu påstår jag givetvis inte att fisksås är lösningen på vårt intag av B-vitamin, men det är en av alla livsmedel som man hittar det i. Att det sedan är förträffligt gott i matlagningen är ju ytterligare ett plus. Tillhör du dem som fortfarande inte har provat att använda fisksås i din matlagning, så vill jag verkligen uppmuntra till det. Du blir inte missnöjd, det lovar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar