onsdag 10 november 2010

Vilken julskinka ska man köpa?

Jag har inte kunnat köpa något griskött på ett tag nu eftersom det inte smakar mig med tanke på den hemska kastreringen. Är rädd att jag ändå kommer att köpa julskinka, men det känns verkligen inte bra. Hur som helst så har jag mejlat flera butikskedjor i hopp om att jag ska kunna göra ett bra val av skinka och här är mitt mejl och det första svaret:

Hej,

Jag blev så illa berörd när jag läste om de stackars grisarna som kastreras utan smärtlindring så jag undviker fläskkött numera. Dock närmar sig advent och jul och som de flesta andra så vill man ju äta julskinka. Vilken skinka ska jag välja för att vara garanterad att grisarna både har levt ett drägligt liv och inte blivit utsatta för smärtsam kastrering?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Hej

Tack för ditt mail.

I dagsläget kastreras i princip alla hangrisar i Sverige inom fem dagar efter födsel. Anledningen till det är att hangrisar som når könsmogen ålder innan slakt utvecklar en stark lukt, s.k. ornelukt (eller galtlukt), som ger en dålig smak och lukt på köttet. Ornelukten orsakas av ämnena androstenon och skatol.

Med vänliga hälsningar
xxx Kundkontakt


Det där var ett icke-svar tycker jag och nu har jag mejlat igen och frågat på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar