lördag 13 november 2010

Svar om griskött

Här kommer ett mycket kort och tydligt svar, dock med sorglig innebörd.

Hej
Tack för ditt mail.

Eftersom det inte sker någon sortering på kön vid slakten så blir omöjligt att garantera detta.


Det här svaret fick jag från en av våra större butiks- och stormarknadskedjor och även om jag har blivit upprörd över mycket genom åren så stör det mig enormt att människor i alla led vet om detta men inte gör mer än rycker på axlarna. Det gäller givetvis inte alla, för då skulle vi inte få se en lagändring om drygt ett år, men det handlar om en majoritet av inblandade människor vilket gör mig ledsen. Tyvärr gäller det även många konsumenter då fläskkött fortsätter säljas trots att det har kommit oss till kännedom att kastrering sker utan bedövning.

Sedan ska sägas att vissa anser att bedövning innan ingreppet gör grisarna än mer stressade då de ska fångas in på nytt och utsättas för en jobbig upplevelse. Jag vet inte vad jag ska säga om det här, för det känns ändå humanare även om det är ytterligare ett stressmoment inblandat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar