fredag 12 november 2010

Nötmix annan sort

Om nötter skrev jag häromdagen och nu tänkte jag kolla en annan sort, en som vi har oftare och som vi gillar bättre. Den har enligt vår smak en godare blandning och är dessutom kryddigare. Jag har väl slängt ett öga på innehållsförteckningen, men inte gjort någon ingående studie direkt och det var ett tag sedan som jag tittade på innehållet, så jag är riktigt nyfiken på om den här påsens innehållsförteckning är okej eller inte.

Så här ser innehållet ut:

jordnötter
cashewnötter
mandel
majs
pistagenötter
vetemjöl
stärkelse (majs, tapioka)
socker
maltodextrin
vegetabilisk olja
salt
smakförstärkare (E 621)
smakämnen (rismjöl, skorpmjöl, ostpulver, chili, vasslepulver, soja, senap, jästextrakt, smakförstärkare (E 627, E 631), färgämnen (E 160 c))
antioxidationsmedel (citronsyra E 319)

Det var en lång och rörig innehållsförteckning, med andra ord innehåller nötterna mycket mer än nötter och innehållsförteckningen är svårtläst på grund av liten text och dålig uppställning av den. Eftersom jag tycker att det här är värt att kika mer ingående på så återkommer jag med en liten egen analys i en kommande blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar