söndag 7 november 2010

Nötmix

Nötter är ju bra, mycket nyttigare än chips som väl inte kan betecknas som nyttiga alls egentligen, fast de är ibland mycket godare tycker jag. Dock försöker jag vara nyttig och äter nötter oftare än chips till skillnad mot i yngre dagar när man inte alls hade några nyttighetsfunderingar utan helt valde utefter smak.

Det finns nötter och nötter har jag märkt och jag vill påminna om att läsa innan ni handlar, speciellt om ni köper dessa populära nötblandningar som finns. Den som jag köpte senast har följande innehåll:

jordnötter (65 %)
cashewnötter (11 %)
honungsrostade jordnötter (11 %)
pistagenötter (7 %)
mandel (6 %)
vegetabilisk olja
kryddor (salt, socker, honung, potatisstärkelse, förtjockningsmedel E 415)

När E 415 konverterade och blev en krydda vet jag inte, men jag tycker inte att tillsatsen ska redovisas som sådan faktiskt. Namnet för E-numret är förresten xantangummi och tillsatsen är jäst socker och används alltså som förtjockningsmedel i det här fallet. Man använder förtjockningsmedel för att inte konsistensen ska bli för tunn. Det är i alla fall den förklaring som jag har hittat och även redogjort för här, men jag ska givetvis kolla med fabrikanten för nötmixen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar