onsdag 17 november 2010

Förtydligande angående gårdagens inlägg

Idag har jag talat med dietisten som mejlade mig igår och bad mig ringa då jag inte var nöjd med svaren som jag tidigare hade fått. Hon var trevlig och förklarade en del kring kastrering och vaccinering. Men först vill jag berätta att min misstanke om att det inte gick att köpa kött som kom från grisar som blivit vaccinerade utan bedövning stämde, tyvärr. Eller rättare sagt, man låter på prov vissa grishållare ge bedövning, men det går inte att i butiken säga vilken skinka som kommer från dem.

Vill man få sådant kött så ska man fråga efter norskt eller holländskt, men chansen att hitta det är inte stor. Vidare berättade dietisten att det hela tiden är tryck på olika djurhållningsfrågor från oss konsumenter och att just den här frågan har varit ganska tyst om. Jag ifrågasätter inte sanningen i det, men blir bedrövad över faktumet.

Man kan vaccinera vilket jag har berättat förut, men problemet är att om man råkar sticka sig själv så kan det påverka testiklar och äggstockar, dock är risken för problem liten, speciellt om det händer endast en gång. Det finns också speciella sprutor som minimerar risken att sticka sig.

Den smak som kan utvecklas om man kastrerar är tydligen väldigt påfallande och många anser inte att köttet går att äta om smaken kommer fram. Det är alltså ingen lätt fråga det här, men djurens väl och ve är viktigt så jag hoppas att vi är många som fortsätter ställa krav både för grisarnas och andra djurs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar