onsdag 24 november 2010

Italiensk middag

I gårkväll var jag ute med några partikamrater och åt italienskt. Gott och trevligt! Vi åt alla olika rätter och jag åt en där det ingick tryffelolja. Tryffel är ju vansinnigt dyrt så man funderar ju lite över vad denna olja innehåller. Jag frågade dock inte men minns att jag har läst om det, men det var länge sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad det egentligen var. Nu har jag gjort en sökning på nätet för att se vad man får för träffar på tryffelolja och här är lite av det som jag hittade.

"Man kan också torka tryffelsvampen för att sedan lägga den i olja. Tyvärr försvinner aromen då svampen torkar eftersom svampens aromer är just vattenlösliga.

De allra flesta tryffeloljor får därför sin goda och intensiva smak från syntetisk tryffelarom. En framtagen arom, fettlöslig för att passa oljan och på så sätt förmedla den unika tryffelkaraktären året runt i det vardagliga köket."

"Vill man absolut ha tryffelolja får man finna sig i att greppa djupt i plånboken och investera i äkta vara."

"Äkta tryffelolja är en fysikalisk omöjlighet eftersom svampens smakämnen, till skillnad från citron och vitlök, inte lagras i en essensolja."

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska tolka olika kommentarer som man hittar på nätet. Jag tror faktiskt att jag ska ta och fråga runt lite när jag är och handlar och se vad jag kan hitta. Vissa saker kanske man får lov att acceptera att man inte kan hitta och faktum är att man behöver inte kunna köpa och äta precis allting. Men skulle jag ramla över en bra olja så lovar jag att berätta om den här på bloggen.

1 kommentar: