lördag 27 november 2010

Krav-mjölk

Varför ska man välja Krav-mjölk när det finns vanlig och den dessutom är billigare? Jag får erkänna att jag för det mesta köper den vanliga och har väl inte givit Krav-mjölken så mycket tanke, speciellt som jag för några år sedan hörde att den med Krav-märkning hade mer gifter från besprutning i sig än den andra. Huruvida detta stämmer eller ej låter jag vara osagt, men för mig handlar det inte enbart om innehåller de gånger som jag väljer Krav-mjölken, för det gör jag då och då. Det är ju givetvis även för djurens skull och några fördelar med att göra det här valet är följande:

Inga bekämpningsmedel används i fodret till kossorna.

Det mesta av fodret kommer från den egna eller grannens gård.

Ekologiska kor står inne i lagården kortare tid än andra kor.

Ekologiska kor får föda sin kalv i en särskild box där de får vara ifred och lära känna varandra den första tiden.

Det här är några av fördelarna med Krav. Du kan själv ta reda på mer och göra ditt eget ställningstagande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar