tisdag 16 november 2010

Konstigt svar om grisköttet

Det är inte utan att man undrar ibland när man mejlpratar med folk. Jag skickade ett brev till ett antal butikskedjor samt en hall här i stan där det säljs mycket kött. Jag har fått några svar och den här konversationen har jag haft med en av butikskedjorna angående att jag söker julskinka från grisar som ej kastrerats utan bedövning:

Hej
xx-butikerna jobbar bara seriösa leverantörer såsom Scan och Stockholms Butikskött.

Med vänlig hälsning
xx-butikerna


Låter ju toppen, men är det samma som att de inte kastrerar utan bedövning? Jag ber om ett förtydligande.

Hej,

Ska jag tolka det som att inga av deras grisar utsätts för den här typen av kastrering? Det låter väldigt bra i så fall eftersom jag vill göra val som är så bra som möjligt även för djuren.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Och svaret blir!!!

Sveriges slakterier har beslutat att alla leverantörer av grisar ska vara certifierade. De enda producenter som är undantagna från kravet är de som redan är certifierad enligt IP-SIGILL, KRAV, EU-ekologiskt eller ISO 9001.

Glasklart, eller??? Ja inte för mig i alla fall och jag räknas uppenbarligen till kundkategorin som man anser har svårt att förstå företagets tydliga svar då jag efter att ha skickat det här mejlet får ett från hennes kollega.

Jag tyckte verkligen inte att jag var otydlig i min fråga, men jag formulerar om mig: Om man inte vill köpa julskinka eller annat griskött från grisar som blivit kastrerade utan bedövning, vilket kött ska man då välja?

Du får verkligen ursäkta, men för mig är dina svar ickesvar. Jag förstår faktiskt inte om jag ska tolka dem som att ni säljer det jag efterfrågar eller om varan inte finns. Jag utgår naturligtvis ifrån att ert griskött inte kommer från de illa behandlade grisarna, för i så fall hade jag fått ett nej-svar på min fråga, men jag vill vara säker, så därför mejlar jag igen.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Hon gav alltså upp och hänvisar mig vidare:

Hej Karin!

Mitt namn är Mona xx och jobbar på xx-Kansliet, du har varit i kontakt med Eva xx hos oss gällande kastrering av grisar. Om jag är rätt informerad så är inte du nöjd med det svar du har fått. Du får gärna ringa mig för att diskutera frågan vidare. Eller om du mailar ditt telefonnummer så ringer jag upp dig.

Hälsningar
Mona xx


Ett förtydligande bara: mejlet är till mig även om det står "Hej Karin".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar