söndag 21 november 2010

Vegetabilisk pastej med örter

När jag senast gjorde smörgåstårta så använde jag vegetabilisk pastej i hopp om att innehållet där skulle vara bättre. Smaken är helt okej, men jag måste erkänna att den här pastejen inte kan ersätta den animaliska. Men det är ett helt okej alternativ. Vi får dessutom i oss tillräckligt med animaliska produkter, så för den sakens skull spelar det absolut ingen roll, inte för min egen del i alla fall.

Så vad kan man säga om innehållet då? Är det bara naturligt och bra? Först vill jag nämna att det här är en ekologisk produkt och det tycker jag är bra, för då har man tagit ansvar för odling och det är också bra för dem som hanterar produkterna att det inte finns gifter med. Och så här ser innehållet ut:

näringsjäst
vatten
palmolja
solrosolja
potatisstärkelse
örter (persilja 1,8 %, gräslök 1,2 %)
purjolök
havssalt
tomatpuré
jästextrakt

Efter några av ingredienserna, bland annat paljomljan, så finns en asterisk och den lite längre ner kan man läsa att ingredienserna kommer från "kontrollerade ekologiska odlingar" och pastejen är tillverkad av Tartex i Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar